понеділок, 18 липня 2016 р.

НАВЧАННЯ

Навчання - це процес створення нових звичок. Кожен раз, коли ви купуєте новий навик, ви виробляєте певну схему з'єднання ваших нервових клітин.
У процесі навчання ми буквально програмуємо наш мозок. Складні навички - такі як спів, лист, танці - будуються на непослідовними нашаруванні звичок. Щоб навчитися грати на піаніно, ви виробляєте в собі звичку тримати руки в певній позиції, натискати на клавіші, грати гами, грати мелодії. Після того як ви оволоділи одним рівнем, вашу увагу звільняють для того, щоб переключити на більш високий рівень. Піаніст-віртуоз може повністю концентрувати свою увагу на емоційному змісті своєї гри і не замислюватися над тим, де знаходяться його пальці.

Створення потреби

Що для вас є основним стимулом у навчанні:
· Допитливість?
· Прагнення до самовдосконалення?
· Страх виглядати дурнем в очах інших?
· Гроші або надія на великий заробіток?
· Невдоволеність нинішнім становищем?
· Розвага, спосіб зайняти себе?
· Вчення заради вчення?
Подобається нам це чи ні, але ми є істотами, що реагують на вплив подразників. Наша поведінка формується двома основними мотивами - отримати винагороду або уникнути покарання. Ці мотиви можуть бути зовнішніми - фінансові стимули, свідомість того, що якщо ми будемо працювати погано, то нас звільнять. Мотиви бувають також і внутрішніми - невдоволена цікавість, страх залишитися позаду, бажання себе розважити, прагнення до інтелектуального зростання.
Наявність серйозного стимулу до навчання може позитивно вплинути на ваш прогрес. Гарний спосіб прискорити навчання - поставити себе в таку ситуацію, в якій ви повинні робити успіхи. Зробіть щось маленьке, що змусить вас вивчити щось велике. Необхідність є матір'ю навчання. Ставте себе в ситуації, що змушують вас вчитися чомусь новому.

Уявна готовність

Одна з причин, чому діти так добре вчаться, полягає в тому, що у них ще немає сформованого заздалегідь думки, як їм слід вчитися. Вони також не мають упередження, що гра і робота - це взаємовиключні види діяльності. Гра є важливою складовою частиною процесу навчання. Коли ми вчимося граючись, ми вчимося краще. Ми займаємо позицію експериментатора, намагаючись щось зробити і спостерігаючи за тим, що з цього вийде. Інтерес - це могутній стимул. Він заразливий і поширюється, як лісова пожежа. Він допомагає людям працювати з більшою активністю і відчувати при цьому  задоволення.
Ми вчимося, коли у нас є настрій вчитися. Щоб вчитися краще, потратьте якийсь час на те, щоб підготувати свій мозок. Пробудити свій апетит. Сфокусуйте увагу на цікавих аспектах предмета вивчення. Розпаліть свою уяву питаннями. Подумайте, які з викладених нижче способів допоможуть вам підготувати свій мозок.
Якщо ви збираєтеся приступити до вивчення якогось предмета, зробіть паузу на пару хвилин, щоб підготувати свої ментальні «м'язи» і викликати приплив крові до мозку. На аркуші паперу запишіть, як можна швидше, все, що ви вже знаєте про предмет.
Приступаючи до навчання, заздалегідь визначте, яку кількість матеріалу ви маєте намір вивчити. Швидко погортайте матеріал, перегляньте основні концепції і вирішите, скільки сторінок ви збираєтеся прочитати. Коли ви приступите до глибокого вивчення матеріалу, знайдіть для себе найбільш зручний ритм. Фокусує увагу на змістові та головному сенсі, а не на тому, скільки сторінок ви вже прочитали. Після того як ви закінчите, ще раз перегляньте матеріал. Постарайтися, щоб за час, виділений на навчання, ви встигли завершити повний цикл дій.
Коли ми вчимося, ми часто намагаємося підкріпити й обґрунтувати нашу позицію. Ми шукаємо матеріали, які підтримують нашу точку зору або які її висловлюють. Таким способом ми поглиблюємо наше розуміння. Вчитися - це все одно що дивитися в мікроскоп і аналізувати ту картину, яка відкривається вашому погляду. Ваше завдання дивитися і намагатися дізнатися правду про даний предмет.
Якщо ви заплуталися або зайшли в глухий кут, вивчаючи якийсь предмет, зробіть паузу, щоб закріпити опорні сигнали. Поверніться до того місця, де ви ще відчували себе досить впевнено, і постарайтеся зрозуміти, де саме зміст став вислизати. Розбирайте всі важкі місця по порядку. Переконайтеся в тому, що ви не проскочили через якусь ідею, що залишилася для вас незрозумілою.
Будьте готові вчитися. Ніколи не знаєш, де в житті для нас приготовлено урок.

Уявні перешкоди

Що заважає вам навчатися:
· Лінь?
· Брак грошей?
· Нерішучість?
· Характер?
· Нестача цілеспрямованості?
· Більше нічого вчити?
Існує кілька типів уявних перешкод, які заважають нам вчитися і просуватися вперед у нашому мисленні. Один з найбільших і найбільш небезпечних перешкод - це лінь. Більшість з нас, в тій чи іншій галузі життя, можуть бути байдужими, пасивними або інертними. Коли нас охоплює лінь і небажання робити будь-які зусилля, ми не рухаємося.
Коли ми вивчаємо щось нове, завжди є шанс зіткнутися з незнайомим і незвіданим. Коли це відбувається, нас може зупинити наступний бар'єр: страх. Багато страхи базуються швидше на уявних відчуттях, ніж на реальності. У нас може з'явитися страх постати в дурному вигляді перед обличчям інших людей. Через це ми часто уникаємо йти на ризик. Боячись потерпіти невдачу, ми не вирішуємо зробити щось нове. Або, відчуваючи страх перед змінами, ми можемо міцно загрузнути у своїй торованою колією. Страхи примушують нас проявляти обережність, щоб убезпечити себе від будь-якої ймовірної загрози.
Якщо між вами і тим, що ви хочете вивчити, є страх, єдиний шлях - подолати його. У міру того як ви будете наближатися до мети, ваш страх зменшиться, а впевненість у своїх силах, навпаки, зросте. Коли ви проаналізуєте, через що ви пройшли, і зрозумієте, на що ви здатні, ви звільнитеся від цієї тривоги.
Майже в будь-якому вигляді людської діяльності існує ймовірність того, що щось піде не так, оскільки завжди існують чинники, що знаходяться за межами нашого контролю. І, оскільки наше знання речей завжди буде неповним, ймовірно, ми здійснимо помилку. У нашій культурі вкорінилася міцна асоціація, згідно з якою робити помилки - те ж саме, що бути невдахою. Страх зробити помилку стає ще одним бар'єром.
Помилки надають можливість навчитися чомусь новому, і вони є важливою частиною процесу навчання. Вони підказують нам, коли прийшов час вивчити речі більш уважно і випробувати інший підхід. Коли ви ловите себе на помилку, думайте про неї як про перехід між незнанням і знанням. Ви не зможете домогтися успіху, не здійснюючи помилок. Помилки також можуть вас змінити так, як ви колись хотіли, але не зробили цього через незнання або через нестачу мотивації.
Іншим розумовим перешкодою є помилкове переконання, що ви і так вже знаєте все, що вам потрібно знати. Усвідомлено чи ні, але ми  дотримуємося улюблених ідей, понять і точок зору, що особливо властиво людям старшого віку. Ми робимо наші позиції непохитно твердими і захищаємо їх зі всієї наявної у нас енергією. З такої внутрішньої установкою не можна по-справжньому навчитися чомусь новому, тим більше, що все це маскується під «тверді життєві принципи».
Оскільки навчання викликає зміни - в точці зору, в розумінні, в установці або у підході, - ми повинні бути готові переглянути наші позиції. Ми думаємо, що не можемо помилятися, і тому відмовляємося розглянути інші точки зору. Якщо ми вважаємо свої поняття кращими, то у нас не залишається місця для вдосконалення. Коли нам здається, що ми вже знаємо все про якийсь предмет, ми припиняємо вчитися.

Ментальні «білки» і ментальні «вуглеводи»

Точно так само, як ваше тіло потребує їжі для того, щоб нормально функціонувати, вашому мозку потрібні відчуття, враження, думки і ідеї, щоб залишатися сильним. Кожен день ваш мозок піддається впливу тисяч подразників. ТБ, радіо, газети, журнали, книги, музичні записи, кінофільми, ігри, реклама, розмови, сірникові етикетки і незліченну кількість інших подразників бомбардують ваші почуття і впливають на ваш мозок.
Життя схожа на розкішний ресторан, в якому офіціанти постійно підносять вам незвичайні, екзотичні страви. Уявіть собі, як багато ви пропустіть, якщо відмовитеся від незвичайного і виберете ту ж їжу, що пробували вчора, позавчора і вдень раніше.
Збалансована «розумова дієта» повинна включати до свого складу речовини з усіх основних «харчових» груп. Кожному мозку потрібні ментальні «протеїни» - їжа, яка зміцнює структуру вашого мозку. Ментальні «білки» забезпечують мозок енергією, але їх поживна вплив нетривало. Ментальні «вуглеводи» діють як паливо, як десерти для тонкої мозкової структури.
Часом ми споживаємо занадто багато одних поживних речовин і недоотримуємо інших. Чи не страждає ваш мозок від надлишку одноманітною їжі? Не доводиться йому велику частину часу пережовувати жуйку? Не зловживаєте ви ментальними «солодощами» до такої міри, що вже відчуваєте, як ваш мозок обважнів і став повільний? Не поставляють чи «білки» занадто багато калорій, надлишок яких ви не встигаєте спалити?
Заохочуйте свій мозок пробувати різноманітну їжу. Замість того щоб відкидати незнайомі блюда, сміливо пробуйте і смакуйте нові екзотичні ласощі.

Подорож

Вчення схоже на подорож. Ми намагаємося переміститися від одного місця до іншого - від незнання до знання, від невміння до уміння. По картках, описи та фотографії ми дізнаємося напрямок і отримуємо загальне уявлення про те місце, куди збираємося відправитися. Коли ви починаєте свою подорож, вам стає ясно, що деякі з карт безнадійно застаріли, а інші, навпаки, складені з надзвичайною точністю.
У процесу пізнання немає кінця. Чим більше ми бачимо, відчуваємо і відчуваємо, тим більше нам хочеться дізнатися і випробувати. Чим більше ми подорожуємо, тим ясніше усвідомлюємо безмежність світу. Чим більше ми знаємо, тим очевидніше стає для нас, як багато ми ще не знаємо.
Коли ми знаходимо свою життєву нішу, наше існування стає більш розміреним і впорядкованим. Ми встановлюємо певний розпорядок і виробляємо в собі звички, які дозволяють нам не замислюватися над нашими повсякденними діями, і в цьому є своя позитивна сторона. Погано тут те, що у нас складаються стереотипи мислення, почуттів і дій, які поширюються на все інше і вони заважають нашому подальшого навчання.
Порада 1. Ми вчимося, коли у нас є бажання вчитися. Ставте себе в такі ситуації, які вимагають від вас поглиблення своїх знань. Спробуйте кому-небудь щось пояснити. Дайте обіцянку. Робіть те, що змусить вас вчитися.
Порада 2. Ми також вчимося, коли навчання приносить нам радість. Шукайте захоплюючі й цікаві аспекти в тому, що ви збираєтеся учити. Експериментуйте.
Порада 3. Вмійте адаптуватися. Будьте гнучкими, коли зіткнетеся з новою ситуацією. Зберігайте неупередженість сприйняття і будьте готові навчитися чомусь новому.
Каталог навчальних програм Елітаріум містить найбільшу кількість практичних дистанційних курсів в Рунеті. Серед них є як програми для самовдосконалення та особистісного зростання, так і для підвищення професійної кваліфікації.


Немає коментарів:

Дописати коментар